Pokud se dobře nevyspíme, jsme během dne ospalí a unavení. Ale co když máme spánku dost, a přesto jsme unavení? Příčiny mohou být různé. Co proti tomu dělat?

O únavě a ospalosti během dne

Únava a ospalost během dne je vnímaná jako nepříjemná. Člověk má horší náladu, obtížněji se soustředí, cítí se bez energie, je podrážděnější a i lehké úkoly vykonává s velkými obtížemi. Zhoršuje se jeho vnímání. Extrémní únavou je vyčerpanost.

Únava může být fyzická i psychická. Jsme-li unaveni fyzicky, je vhodné si odpočinout např. u knížky. Naopak při dlouhodobé duševní práci je žádoucí hledat odpočinek spojený s fyzickou aktivitou (sport, práce na zahrádce atd.).

Biologicky představuje únava důsledek nahromadění odpadů metabolismu ve svalech a krvi.

Únava může poukazovat na vyčerpání, a to nejen fyzické, ale i psychické či sociální. Pokud se však projevuje delší dobu a bez příčiny, může také poukazovat na nějakou vážnou nemoc.

Příčiny únavy a ospalosti během dne

Ospalost a únava během dne může být důsledkem špatného či nedostatečného spánku, stresu, fyzického a psychického napětí, ale také po konzumaci alkoholu či užíváme-li nějaké léky. Tyto příčiny problémů s únavou zná zřejmě každý.

Únava také může souviset s nedostatkem vitamínů či tekutin, ale na vině mohou být i různé nemoci a potíží, např. anémie, rakovina, porucha štítné žlázy, problémy s nadledvinkami, celiakie (autoimunní onemocnění sliznice tenkého střeva), překyselenost organismu atd.

Jak odstranit únavu a ospalost během dne

Pokud máte problémy s únavou a ospalostí během dne, nejdříve se soustřeďte na zdravější životosprávu. V rámci ní byste měli mít pravidelný spánek v rozsahu cca 6 – 8 hodin. Choďte spát ve stejnou dobu, a pokud možno, nemyslete před spaním na nic, co by vás mohlo rozrušit.

Životosprávu podpořte zdravým a vyváženým jídelníčkem bohatým na vitamíny a minerály a nezapomínejte na pitný režim. Máte-li potíže s únavou přes den, vyvarujte se zvýšené konzumaci alkoholu. Do správné životosprávy patří také dostatek pohybu.

V práci je vhodné řešit únavou menší pauzou, protáhnutím se, doma si můžete dopřát studenou či vlažnou sprchu. Soustřeďte se také na správné dýchání a nepracujte v přetopené v místnosti. Nezapomínejte větrat, a to i v zimě. Vzduch je nutné vyměnit za každého počasí, byť jen krátkým větráním.

Pokud přes všechna tato opatření se stále cítíte přes den unavení a ospalí, konzultujte to s lékařem.

Únava jako nemoc

Nemocí, při které je únava hlavním symptomem, je chronický únavový syndrom, který má nejasný původ vzniku. Projevuje se dlouhotrvající únavou, která neustupuje a která se může pojit i dalšími příznaky, např. bolest svalů a kloubů, poruchy paměti, bolesti v krku, malátnost atd. Její diagnostika je obtížná stejně jako léčba. Problematická je hlavně tím, že pro mnohé jsou lidé trpící tímto syndromem pouhými simulanty či lenochy.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>